Khamis, 24 Mac 2011

Rahsia Di Sebalik Kekuatan Iran

Pasca kemenangan bersejarah dan dramatik pasukan “majlis taklim” Hizbullah, Lubnan, rencana Amerika dan Israel untuk membangun Timur Tengah Baru dengan peta dari Tel Aviv, sungai Furat sampai sungai Nil kini tinggal mimpi belaka. Sekarang telah muncul “Timur Tengah Baru” yang dibentuk oleh kehendak perjuangan yang tak pernah mengenal lelah: Hizbullah.

Nah, sekarang mitos pasukan Israel yang tak terkalahkan sudah terhapus dari benak khalayak. Sudah tinggal cerita masa lalu bahawa Israel mampu mengalahkan beberapa negara Arab hanya dalam tempo tiga hari selama perang Arab-Israel.

Menghadapi pasukan majlis taklim—saya menyebutnya pasukan majlis taklim, kerana jumlah tentara hizbullah hanya ribuan dan dengan peralatan yang “kurang canggih dan pas-pasan” bila dibandingkan dengan persenjatan ketenteraan Israel —pasukan Israel bak tikus-tikus yang lari tunggang langgang kerana ketakutan. Pasukan Israel harus menelan pahit kekalahan bersejarah selama perang 33 hari musim panas tahun lalu.
Kemenangan di luar dugaan banyak kalangan tersebut kiranya mampu menepis anggapan sebahagian orang bahawa rasa-rasanya mustahil membebaskan al-Quds dari cengkaman Israel. Bahawa pembebasan Palestin itu mudah jika umat Islam bersepadu, bersatu dan mempunyai tekad bersama yang kuat. Bukankah Imam Khomeini pernah mengatakan bahawa “andaikan setiap Muslim membawa satu timba air lalu dicurahkan ke Israel nescaya seluruh Israel tenggelam.” Ini sebuah ilustrasi yang menarik. Imam Khomeini mengingatkan kita bahawa umat Islam mempunyai potensi besar bila mereka mahu bersatu untuk menumpaskan musuhnya. Persoalannya adalah kita masih sibuk dalam perselisihan dan debat dalaman yang tidak perlu, seperti isu mazhab: Sunnah-Shi’ah, dll.

Jumaat terakhir bulan Ramadhan yang dicanangkan Imam Khomaini sebagai hari al-Quds dan beliau menyebutnya sebagai hari Islam dan hari pembebasan kaum mustadh’afin di seluruh dunia adalah keputusan bersejarah yang sangat cemerlang dan patut diapresiasi secara maksimum oleh umat Islam di mana pun mereka berada. Turunnya jutaan orang di saentero dunia untuk meneriakkan slogan “mampus Amerika”, “mampus Israel” akan menjadi mimpi buruk buat Israel dan isyarat jelas bahawa mereka adalah penjajah dan masa kekuasaan mereka sudah berada di hujung tanduk.

Dunia ke depan mungkin akan menyaksikan serangkaian kejutan-kejutan baru yang di luar dugaan dai pengamatan politik. Sesuatu yang pasti adalah bahawa jarum sejarah dunia selalu menuju ke arah Islam. Bola kini selalu mengarah ke Islam. Siapa menyangka Iran yang dikenakan sekatan ekonomi lebih dari 20 tahun oleh Amerika dan mengalami “babak tragik” selama perang dengan Iraq kini dengan mempunyai kepakaran dalam teknologi nuklear, bahkan Iran mendakwa telah masuk dalam jajaran negera-negara yang menguasai teknologi nuklear! Siapa mengira, akhirnya justeru Hamas yang tidak dikehendaki Barat memimpin majoriti suara di pilihanraya Palestin! Siapa menduga senario Amerika untuk membikin pemerintah boneka di Iraq gagal, dan di Iraq, mereka justeru memasuki lumpur yang sangat sulit bagi mereka untuk keluar darinya.

Sementara itu, di Turki, hembusan angin Islam menerpa muka media ketika kelompok berhaluan Islam mampu memperoleh suara signifikan di parlimen. Turki yang kental berhaluan sekular kini harus berhadapan dengan kelompok Islam yang duduk di kerusi kekuasaan yang tinggi. Dan, Ahmadinejad semakin mengejutkan dan bersinar dan layak disebut “the one man of year” ketika pidato, penampilan santunnya, dan kekuatan logiknya di Universiti Colombia mampu meredam pertanyaan-pertanyaan nakal tentang Iran dan Islam. Dan sekurang-kurangnya selama dua hari media barat dan media dunia sibuk mengulas dan membicarakan orang nombor wahid di pemerintahan eksekutif Iran ini. Benar, Ahmadinejad keluar sebagai the real winner, sedangkan Bush dan baruanyahanya mengisi posisi sebagai runner-up, atau mungkin lebih tepat mereka yang tertewas.

Media Barat selalu berbicara tentang kemungkinan dan semakin dekatnya operasi ketenteraan Amerika terhadap Iran. Mereka melihat bahawa Iran tetap utuh dan tak bergeming pasca penjatuhan dua kali hukuman Dewan Keselamatan PBB yang tidak terlalu berpengaruh secara signifikan terhadap keputusan politik dan ekonomi. Persoalannya apakah mudah menyerang Iran? Apakah Iran seperti Iraq dan Afganistan? Apakah Iran tidak punya peralatan ketenteraan yang tangkas mengimbangi serangan ketenteraan AS? Apakah Amerika dan sekutunya begitu mudah menaklukkan Iran yang terkenal dengan patriotismenya dan semangat syahadah (menjadi syahid di jalan Allah) kerana terinspirasi dengan perjuangan Imam Husayn?
Masih cukup segar dalam ingatan kita bahawa perang Iraq-Iran , di mana Iran di serang dalaman dan luaran oleh lebih dari 30 negara. Tapi apa yang terjadi? Bara revolusi Islam bukan hanya tidak padam, bahkan semakin menyala dan terang-benderang. Tentera Islam Iran mampu merebut kembali beberapa kawasan yang dikuasai oleh Tentera Saddam dengan senjata yang sederhana dan mereka berhasil mencegah cita-cita Saddam dan Amerika. Sehingga hal ini memeningkan Saddam, lalu ia mengunakan senjata Amerika yang dibelinya menerusi Eropah.

Kini, kita tahu bahawa tentera Iran sekarang bukan hanya tidak lemah bahkan jauh lebih kuat secara moral dan persenjataan. Bahkan kementeriaan pertahanan Iran baru-baru ini melaporkan bahawa dalam sebahagian bidang persenjatan penting, Iran sudah mandiri dan “overdoses” alias lebih dari cukup. Tentu tidak semua persenjatan yang dimiliki Iran dipamerkan ke khalayak. Hasilnya dari apa yang diberitakan saja, persenjataan Iran terasa paling canggih di Timur Tengah. Kerana itu, wajar saja dan bukan omong kosong bahawa pemimpin spiritual tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei berulang kali menegaskan bahawa serangan ketenteraan sekecil manapun terhadap negaranya akan dibalas dengan pukulan telak dan keras.
Orang yang menilai bahawa kalau Iran diserang oleh AS, maka tamatlah riwayat negeri Mullah ini adalah orang yang tidak tidak baca akhbar atau tidak mampu membeli akhbar sehingga tidak tahu menahu apa-apa. Jika memang Iran mudah ditaklukkan dan diduduki, maka logiknya sejak dahulu Amerika akan melakukan itu, bukan malah menunggu tumbuh besar dan kuat. Sebab, pohon Revolusi yang berkah ini telah tumbuh kuat dan akarnya kukuh serta daunnya menjulur ke angkasa, sehingga mencabutnya bukan perkara mudah, kalau tidak dikatakan mustahil.

Begitu juga simpati rakyat dunia sekarang begitu tampak pada Presiden Iran . Ahmadinejad disambut luar biasa oleh rakyat di negara yang dikunjunginya dalam beberapa kunjungannya di kawasan Asia, Amerika Latin dll. Bandingkan dengan amarah dan demontrasi anti-Bush yang mewarnai lawatannya ke pelbagai penjuru dunia. Menurut hemat kita, hanya ada satu kunci untuk mengalahkan Iran, jauhkan umat dari ulamanya dan padamkan kegiatan majlis-majlis yang menghidupkan peringatan Asyura. Selama di kalbu anak-anak muda Iran masih ada nama Imam Husayn dan perjuangannya dalam membela agama datuknya Nabi Muhammad saw, maka kekuatan apapun di dunia ini tidak akan pernah dapat menumbangkan Republik Islam Iran.

Akhirnya, jika Bush memanfaatkan kegilaan epribadi dan politiknya untuk tetap menyerang Iran, apapun yang terjadi, maka kita akan saksikan peperangan besar yang dampaknya menguasai pentas global. Dan Iran lebih siap untuk menyambut cabaran Amerika. Sedangkan moral pasukan AS saat ini sedang jatuh kerana terbukti banyak tentera mereka yang secara suka rela bunuh diri dan angkanya sangat tinggi dan banyak anak-anak muda lari dari pendaftaran menjadi tentera, sehingga kerana itu kementerian pertahanan Amerika menawarkan mereka dengan gaji yang lebih besar.

Sementara Iran memiliki lebih dari 15 juta pasukan basiji (tentara sukarela dari kalangan rakyat yang terlatih secara ketenteraan). Dan pasukan Iran merindukan kehadiran di tengah medan perang untuk membela Islam dan meneguk madu syahadah. Tidak ada ibu-ibu yang protes kerana anaknya terbunuh seperti yang terjadi di Amerika. Tidak ada isteri-isteri yang menyalahkan pemerintah kerana mengirim suami-suami mereka ke barisan hadapan. Justeru pasukan Iran diantar oleh ibu dan isteri mereka menuju barisan pertempuran untuk menegakkan keadilan dan kebenaran. Pemandangan seperti ini biasa kita saksikan selama perang Iraq-Iran.
Dan jangan lupa bahawa masyarakat Iran sangat setia kepada pemimpin agama. Jika pemimpin spiritiual tertinggi Iran, Ayatullah Ali Khamenei menabuh gendang perang melalui fatwanya maka kita pasti akan menyaksikan majoriti rakyat Iran, tua-muda akan mendukung dan mengamininya, atau bahkan mensyukurinya kerana mereka diberi kesempatan untuk menjadi syahid dan mencatatkan nama-nama syuhada dari keluarga dan kerabat mereka. Masyarakat seperti ini jangan dicabar dan ditakut-takuti dengan perang, tapi ajaklah damai. Kerana bila sedikit saja anda berlaku zalim kepada mereka, maka mereka akan mengejar dan menuntut anda.

0 ulasan:

Catat Ulasan